CNG TAŞIMACILIĞI

CNG TAŞIMACILIĞI

CNG taşımacılığı, sıkıştırılmış doğalgazın bir yerden bir yere taşınmasıdır ve doğalgazın taşınması teknoloji ile tamamen bütünleşik bir yapıdadır.

Tehlikeli madde olarak yanıcı özelliği olan CNG’nin bu özelliği dolayısıyla “Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik” kapsamında doldurulması, gönderilmesi ve taşınması gerekir. Bununla beraber taşıyan ve taşıtanların “Karayolları Trafik Yönetmeliği”‘nde tehlikeli maddelerin taşınmasıyla ilgili 132. Maddesindeki esas, usul ve şartlarına uyma zorunluluğu da bulunmaktadır.

CNG taşımacılığı yapan araçların üzerinde “Tehlikeli Maddelerin Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşması” (ADR) hükümlerine uygun olarak işaret, levha ve görsellerin olması gerekmektedir.

DOĞALGAZ TAŞIMACILIĞI

Bu taşımacılık, doğalgazın bulunmadığı yerlerde de kullanılabilmesini sağlar. 

Doğalgazın taşınılabilir olması ekonomik bir enerji alternatifi olmasını da sağlamıştır.

  1. yüzyıl sonlarında küçük çaplı ve kısa mesafeli hatlar ile başlayan doğalgaz taşımacılığı, günümüzde daha büyük çaplı borularla daha uzun mesafelerde ve yüksek basınçla yapılmaktadır.

Ancak taşınması diğer yakıtlara göre daha zor ve pahalıdır. Çünkü yüksek basınç, kompresörler ve ağır kaplar gerektirir. Öte yandan borular aracılığı ile taşıma yapılamayacak pek çok yer de vardır. CNG lojistiği işte burada devreye girer.

CNG NEDİR?

Evlerde ısınmak için kullanılan doğal gazın depolama kapasitesini arttırmak için 200-300 bara kadar sıkıştırılması ile elde edilen gaza sıkıştırılmış doğalgaz yani CNG denir. Söz konusu sistemde alınan gaz kompresör ünitesi ile 200-300 bar basınca kadar sıkıştırılıp değişik kapasitelerdeki tüp veya yüksek basınç tanklarında depolanır hale gelir.

CNG KULLANIM ALANLARI

CNG gaz günümüzde ağırlıklı olarak araçlarda yakıt olarak kullanılsa da sanayide kullanıldığı gibi evlerde mutfak yakıtı ve ısınma amaçlı kullanımı da vardır.

Ancak kullanım sadece doğalgaz altyapısının olduğu yerler için geçerlidir. Doğalgazın olmadığı alanlarda kullanımı isteniyorsa gaz sıkıştırılır ve çeşitli araçlarla bir yerden bir başka yere transfer edilir yani taşınır.

CNG LOJİSTİK

CNG lojistik maliyeti CNG zincirindeki en önemli faktördür. Bu taşıma işlemi için iki alternatiften biri kullanılır.

CNG taşımacılığı karada ya da denizde yapılabilir. Denizde dev gemiler aracılığı ile sıvılaştırılan doğalgazın taşınması şeklinde olan CNG lojistik boru hatları ve uygun donanıma sahip kamyonlar/TIR’lar ile gerçekleştirilir. CNG taşımacılığı özellikle boru hatlarının ulaşmadığı  alanlara doğalgazın ulaştırılması amacını taşır.

CNG maliyeti, taşımacılık sırasındaki gaz hacmi ve taşıma noktaları arasındaki mesafe ile doğru orantılıdır.

DÖKME CNG TAŞIMACILIĞI

Karada CNG taşımacılığı ise uzun yıllardır kullanılan bir yöntemdir. Bu taşıma yöntemi için öncelikle gaz sıkıştırılır ve uygun donanıma sahip kamyon ya da TIR’a yüklenir.  Yüksek basınçta sıkıştırılmış doğalgaz, çok sayıda CNG tüpü monte edilmiş CNG tankerleri/konteynerleri ile taşınır.

Karayolu ile CNG taşımacılığı ciddi sayıda araç istemesinin yanı sıra ihtiyaç duyduğu yükleme boşaltma tesisleri açısından da zorlu ve yatırım isteyen bir süreçtir.

Dökme CNG taşımacılığı yapılan TIR’lar doğalgaz altyapısının az olduğu veya hiç olmadığı alanlarda kullanıcılara doğalgaz ulaştırmak için sıkıştırılmış doğalgazın teslimatını ve depolanmasını sağlar.

Doğalgazın uzak rezervlerinden taşınmasını sağlayan dökme CNG, programlı veya programsız bakımdan geçen boru hatlarına geçici doğal gaz sağlanması, mevcut dağıtım sistemlerine bağlı olmayan müşterilere hizmet vermek, hat kesintisi durumunda acil durum dağıtım hizmeti sunmak gibi işlevleri de yerine getirir.

Bir çekiciye takılan doğalgaz konteyneri aracılığı ile dökme CNG taşımacılığı yapılır. Bu konteynerin hacim kapasitesi açısından 4 farklı türü vardır.

Hacmi 18 bin 900 L olan konteynerin özellikleri aşağıdaki gibidir:

  • Dolu ağırlığı:20 bin kg.
  • Kapasitesi: 4800 metreküp
  • Ölçüsü: 20 ft.
  • Yüksekliği: 260 mm
  • Sıcaklık aralığı: -20 ile +60 derece arası.

Hacmi 18 bin 900 L olan bir başka konteynerin özellikleri ise şöyledir:

  • Dolu ağırlığı: 21 bin 500 kg.
  • Kapasitesi: 5700 metreküp
  • Ölçüsü: 20 ft.
  • Yüksekliği: 260 mm
  • Sıcaklık aralığı:-20 ile +60 derece arası.

Hacmi 29 bin 400 L olan konteynerin özellikleri aşağıdaki gibidir:

  • Dolu ağırlığı: 30 bin 500 kg.
  • Kapasitesi: 7500 metreküp
  • Ölçüsü: 30 ft.
  • Yüksekliği: 260 mm
  • Sıcaklık aralığı:-20 ile +60 derece arası.

Hacmi 26 bin 700 olan konteynerin özellikleri ise şöyledir:

  • Dolu ağırlığı: 30 bin 500 kg.
  • Kapasitesi:8000 metreküp
  • Ölçüsü: 30 ft.
  • Yüksekliği:260 mm.
  • Sıcaklık aralığı: -20 ile +60 derece arası.

CNG’yi çekiciye eklenmiş bu konteynerlerle taşımak daha güvenlidir, kaçak riski sıfırdır ve aynı uzunlukta ürüne kıyasla daha büyük kapasite sunmaktadır. Öte yandan bu konteynerlerin ürün çapı isteğe bağlıdır. Böylece müşterilerin bireysel talepleri bire bir karşılanır.

Çekici Gaz’ın Diğer Hizmetleri

CNG Tüpü ile ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.

Share This Story, Choose Your Platform!